متن مسابقه روز یازدهم ماه مبارک رمضان
متن مسابقه روز یازدهم ماه مبارک رمضان
روز یازدهم
رفع تنگدستي از تنگدستان
 متن مربوط به سوال 1
  • وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَیْسَرَةٍ، وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَكُمْ، إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ .
 اگر (وامدار) گرفتار سختى (تنگدستى) باشد، به او مهلت دهید تا دستش باز (و توانا بر اداى وام) شود؛ و چون آن را به حساب خیرات بگذارید، براى شما بهتر است، اگر بدانید. (بقره 280)
توضیح : ذوعسره کسی را گویند که از پرداخت بدهی اش ناتوان و در اصطلاح امروز ورشكسته باشد طلبکار حق دارد اصل طلب خود را از بدهکار بگیرد اما اگر بدهکار از پرداخت بدهی خود عاجز باشد نباید اورادر فشار قرار دادبلکه باید به او مهلت داد،اگر بدهکار حقیقتا از ادای دین خود ناتوان باشد پسندیده است که طلبکار دراخلاق وانسانیت گامی فراتر بگذارد ازطلب خود صرفه نظر کند .
حدیث‏

  1. الإمام الصّادق «ع»: ... إیّاكم و إعسار أحد من إخوانكم المسلمین، أن تعسروه بشى‏ء یكون لكم قبله، و هو معسر، فإنّ أبانا رسول اللَّه «ص» كان یقول: لیس لمسلم أن یعسر مسلما. و من أنظر معسرا أظلّه اللَّهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ بظلّه، یوم لا ظلّ إلّا ظلّه.
امام صادق «ع»: ... بپرهیزید از اینكه یكى از برادران مسلمان خود را براى باز پس گرفتن مالى كه در نزد او دارید، در فشار قرار دهید، با اینكه او در حال تنگدستى است، زیرا پدر ما رسول خدا «ص» می‏فرمود: «مسلمان را نرسد كه مسلمانى دیگر را به عسرت اندازد (و زیر فشار گذارد). هر كس معسرى (تنگدستى) را مهلت دهد، خداوند متعال در روز قیامت- كه سایه ‏اى جز سایه او وجود ندارد- وى را در سایه خویش قرار خواهد داد».« وسائل» 13/ 113.1»
  1.  الإمام الصّادق «ع» إسحاق بن عمّار قال: قلت لأبی عبد اللَّه «ع»: ما للرّجل أن یبلغ من غریمه؟ قال: لا یبلغ به شیئا، اللَّه أنظره.
امام صادق «ع»  اسحاق بن عمّار مى‏گوید: به ابو عبد اللَّه (امام صادق) « ع» گفتم: شخص تا چه اندازه می‏تواند بر بدهكار نادار خود سختگیرى كند؟
فرمود: هیچ اندازه! خدا به او مهلت داده است. « وسائل» 13/ 114، 2»
الإمام الصّادق «ع»: خلّوا سبیل المعسر، كما خلّاه اللَّه عزّ و جلّ.
 امام صادق «ع»: وامدار تنگدست (معسر) را به حال خود واگذارید، همان گونه كه خداى بزرگ او را به حال خود واگذارده است. « وسائل» 11/ 547»



متن مربوط  به سوال 2
 
 
  • بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏
 یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقیهِ الانشقاق
اى انسان! تو با تلاش و رنج بسوى پروردگارت مى‏روى و او را ملاقات خواهى كرد!
«کدح» بمعنی تلاشگری ، رنج و زحمت درمعنای آن گره خورده است
خداوند تبارک وتعالی دراین آیه میفرمایند ای انسان تو با رنج به سوی من میآئی .

چند نکته:
اولاً:  دنیائی که ما درآن زندگی می کنیم به آن معنائی که بعضی ها تصور می کنند ، راحت نیست. یعنی بی خیالی ، این را باور داشته باشیم که دنیا داری توأم با گرفتاری و سردرگمی هاست پس دنبال دنیای بی مشکل نباشیم دنبال این باشیم که مشکلات را شرين کنیم .
آدم عاقل دنبال این است که رنجها و زحمتها را برای خودش لذتبخش کند. مثال.: درس خواندن راحت نیست، تفقه در دین راحت نیست، قرائت قرآن راحت نیست، خواندن توضح المسائل مرجع راحت نیست، چه کنیم که تمام این سختیها ، مثل دیدن یک برنامه جذاب تلوزیونی ویک سریال مملو از انحرافات اعتقادی و اخلاقی برای ما لذت بخش و شیرین باشد چه کنیم !!!؟؟؟
جواب: اول هدف داشته باشیم ثاًنیا عاشق باشیم
اگر این دو اصل را پیاده کنیم در مسیر وصول به معشوق و اهداف از پیش تعیین شده رنجها لذت بخش می شود .
روزی که احساس می کینم خیلی راحت بودیم واقعا بترسیم چون یقیناً آن روز را به غفلت گذراندیم باید روز بعد دو برابر جبران کنیم آیا واقعا ما اینگونه هستیم.
هر روزی که احساس کردیم دردی نداریم باید منتظر باشیم فردا این زندگی از ما انتقام خواهد گرفت.
در نتیجه استدراجی ها مرخصند غفلت زده ها مرخصند.
استدراج یعنی چه ؟ و استدراجی ها چه کسانی هستند.
« استدراج» آن است كه بنده با آنكه نعمت‏هاى حق تعالى را دریافت مى‏كند شاكر نعمت‏هاى وى نباشد و متوغل در معاصى باشد و با آنكه شاكر نیست خداى تعالى بر نعمت‏هاى وى بیافزاید و بر اثر افزایش نعمت‏ها وى در لذات دنیوى فروتر مى‏رود و از حق سبحان دورتر مى‏شود.
امام حسین «ع»می فرمایند : ... استدراج از خداى سبحان نسبت به بنده آن است كه به او نعمت فراوان دهد، و توفیق شكر را (به دلیل غفلت و قدرناشناسى و ناگزارى) از او بگیرد
مثال : دانش آموزی که معلم به او توجه دارد وقتی فکر میکند معلم او را نمی بیندشروع میکند به بازی گوشی، ما فکر می کنیم که اعمال و  رفتار  ما  از  دید خداوند پنهان است که اینگونه زندگی می کنیم. تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.
دوماً: رفتن ما به سمت معاد حتمی است و اجباری ، اما اعمال ما انتخابی است. لقاء پروردگار حاصل می شود برای عده ای مهر و برای عده ای قهر است.  (روش فعلی زندگی را، ما انتخاب کردیم، تحمیلی از ناحیه خداوند نیست، این اعمال و رفتار ماست که مشیت و اراده  الهی را شکل میدهد)
در عصر ظهور راحتی مادی یعنی از لحاظ معیشت، فاصله طبقاتی به حداقل می رسد از این گونه رنجها فارق شده و همه زمان را صرف امور معنوی می کنیم مرگ و میر و آسیب است اما به حالت طبیعی خود نه مثل الان که طرف پشت چراغ قرمز پشت فرمان اتومبیل سکته می کند و می میرد آسیب و غم در حداقل خودش است چون بهشت است که هیچ غم و غصه ای درآنجا وجود ندارد .
   1393/4/31 09:01     
  
تعداد بازدید :  414

انتقادات و پیشنهادات:
ارسال
انتقادات و پیشنهادات: