ایام شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد
اعوذ باالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ الْحَمْدَ مِفْتَاحاً لِذِکرِهِ وَ سَبَباً لِلْمَزِیدِ مِنْ فَضْلِهِ وَ دَلِیلًا عَلَى آلَائِهِ وَ عَظَمَتِهِ
ثم الصلاه و السلام علی حبیبه و خیرته ابی القاسم المصطفی محمد
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجّل فرجهم.
عَلی آلِهِ الطیِبینَ الطاهِرینَ المَعصومین سِیَّما بَقیه اللهِ فِی الأرَضین
قال الله تبارک تعالی یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقین
ایام فاطمیه ایام شهادت صدیقه طاهره زهرای مرضیه ام ابیها علیها افضل التّحیّه والثّناء است
درباره­ی شخصیت زهرا (سلام الله علیها) سخن گفتن  از خود مشکل است، مگر اینکه انسان از قول معصومین (علیهم السلام) و از آیاتی که مصداق و تعبیرش حضرت زهرا (سلام الله علیها) است، سخن بگوییم چون کسی که اول شخصیت جهان اسلام یعنی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) او را مدح کرده و می فرماید:«احب الناس و اعز الناس الی فاطمه »محبوب ترین آدم و عزیز ترین آدم در این عالم پیش من، زهرای مرضیه (سلام الله علیها)، کسی که با ائمه ی معصومین(علیهم السلام) در آیه ی مباهله مشترک است، در آیه ی تطهیر مشترک است،کسی که باطن آیه ی نور است، باطن سوره ی قدر است، حقیقت شجره ی طیبه است، چطور می شود راجع این شخصیت سخن گفت؟! اگر اهل بیت ما تشریح شدن به شجریه ی طیبه « مَثَلاً کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرهٍ طَیِّبَهٍ  »خب اساس این شجره طیبه حضرت زهرا(سلام الله علیها)است، اگر تشریح شدن در آیه ی نور به نور، حقیقت این نور حضرت زهرا (سلام الله علیها)است، اگر آیه ی تطهیر مطرح است، حدیث کسا مطرح است، حقیقت آیه­ی تطهیر و حدیث کسا و داستان کسا، حضرت زهرا(سلام الله علیها) است، فلذا سخن گفتن درباره­ی حضرت زهرا (سلام الله علیها) مشکل است، کسی که ائمه­ی معصومین(عیلهم السلام) به وجودش افتخار می کنند، حضرت مهدی (ارواحنا فداه) اورا الگوی خودش می داند، می گوید :مادرم الگوی من است؛ امام عسگری(علیه السلام) می فرماید: ما حجت خدا برشما هستیم ولی مادرم حجت خداست برما، یعنی خود ما اهل بیت در واقع یک همچنین جایگاهی برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) قائل هستیم، من یک وقتی در روایتی دیدم، حتی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) وقتی می خواست یک حکم شرعی بیان بکند، مثلا فلان چیز حلال است، فلان چیز حرام است،گاهی خطاب می کرد به فاطمه زهرا(سلام الله علیها) دخترش می فرمود: «یا حَبیبَهَ أَبیها کُلُّ مُسْکِر حَرامٌ»می خواهد حکم یک حرام را بگوید، مثلا شراب حرام است یا هر مسکری حرام است، مخاطبش را فاطمه زهرا(سلام الله علیها) قرار می داد، دخترم، حبیبه من، این حکم شرعی برای مردم این است.
این نشان دهنده این است که حتی پیامبرگرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) در تبیین احکام، در تبیین مسائل دینی،گاهی خطابش را به حضرت زهرا (سلام الله علیها) می کرد، برای اینکه اهمیت مطلب را نشان بدهد، خب درباره ی این شخصیت طبیعتا سخن گفتن مشکل است،گرچه دشمنان خیلی تلاش کردند نام ایشان مطرح نشود، اما حتی مخالفینش درباره اش کتاب نوشتند، حتی غیر شیعیان درباره اش قلم زدند و آثاری را نوشتند، برادران عزیز و خواهران محترم، من در این حرم با برکت و حرم قافله ی ثانی فاطمه ی معصوم(سلام الله علیها) می خواهم راجع به یک محور در زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) چند جمله ای صحبت بکنم، ان شاالله روزهای بعدهم در محور های دیگر.
محور مورد بحث من امروز، انتخاب های حضرت زهرا (سلام الله علیها) است، چه انتخاب هایی حضرت زهرا (سلام الله علیها) کرد. آدم در زندگی اش انتخاب زیاد دارد، مثلا می خواهد درس بخواند، یک رشته ای انتخاب می کند، می خواهد ازدواج بکند، همسر انتخاب می کند، می خواهد خانه بخرد، زمین و محلی را انتخاب می کند، رفیق انتخاب می کند، ماشین انتخاب می کند، از همه مهم تر دین انتخاب می کند، چطور در زندگی اش برنامه ریزی بکند، ما ها دائما در زندگیمان انتخاب است، من امروز می خواهم راجع به انتخاب های حضرت زهرا(سلام الله علیها)صحبت بکنم، قرآن کریم می فرماید: بعضی ها ملاک انتخابشان دنیا است، « بل توثرون الحیاه الدنیا »هر کجا آن دیگ به نفعشان بجوشد آن را انتخاب می کنند « و الاخره خیر و ابقی » بعضی ها این طور هستند، دائما دنبال ملاک دنیایی هستند، ولی بعضی ها نه« و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه »این ها خدا ملاک انتخابشان می باشد،آگاهی و معرفت ملاک انتخابشان می باشد،
امام حسین (علیه السلام) روز عاشورا :«انا ابنه فاطمه» من فرزند زهرا (سلام الله علیها) هستم،
امیرالمؤمنین (علیه السلام) هم افتخار می­کرد، من افتخار می­کنم که همسرم زهراست؛ امیرالمؤمنین خودش افتخار دنیاست، افتخار عالم است، وصی بر حق رسول الله است،
حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرمود: « افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع »،کسانی که در مسجد جمع شدید سقیفه را ایجاد کردید،یک سؤال منطقی، خدا می داند این بهترین استدال است، آیا کسی که خودش هدایت شده است، آدم باید برود دنبالش؟! یا کسی که خودش هم هنوز مشکل دارد، باید هدایت بشود؟ !شما برای بیماریتان می روید پیش پزشک متخصص یا می روید سراغ دانشجو سال اول پزشکی؟! خب دانشجو سال اول پزشکی که خودش هنوز چیزی بلد نیست! کسی که درس خوانده و مدرک گرفته و تخصص دارد شما دنبال کسی بروید که از ده سالگی دنبال پیامبر(صلی الله علیه و آله)بود، قبلش هم یک لحظه به خدا شرک نورزید، پدرش ابی طالب هم موحد بود،« اَشْهَدُ اَنَّک کنْتَ نُوراً فىِ الاْصْلابِ الشّامِخَهِ وَ الاْرْحامِ الْمُطَهَّرَهِ لَمْ تُنَجِّسْک الْجاهِلِیَّهُ بِاَنْجاس» شما خودتان همه­ی تاریخ را نگاه کنید ببینید خلیفه اول کی مسلمان شد، پیر مرد بود، اواخر عمرش؛ خب سابقه­ی طولانی در عدم اسلام دارد، همه نوشته اند، شیعه و سنی؛کسی که از آغاز می گوید من کنار غار حرا با پیامبر (صلی الله علیه و آله)بودم، امیرالمؤمنین می فرماید من صدای وحی را می شنیدم، من صدای ناله­ی شیطان را شنیدم.
ببینید این انتخاب!! چرا حضرت زهرا (سلام الله علیها) دامان امیرالمؤمنین(علیه السلام) را گرفته، ما در تاریخ از این وقایع داشتیم، این را دقت کنید،که علاقه ی پیامبر(صلی الله علیه و آله) به حضرت زهرا(سلام الله علیها)،علاقه ی یک پدر فقط به دختر نیست،کما اینکه علاقه ی یوسف به یعقوب،فقط علاقه ی یک فرزند به پدر نیست،یعقوب دوازده پسر داشت، همه را هم دوست داشت،اما چرا روی یوسف حساب ویژه باز می کند، می داند این یوسف(علیه السلام) فرق می کند با بقیه،این برگزیده است،این همان است که بقیه باید در مقابلش خاضع باشند، پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله) حساب زهرا (سلام الله علیها) را از بقیه جدا کرد، زهرای مرضیه (سلام الله علیها) هم حساب امیرالمؤمنین را جدا کرد، فکر نکنید فقط به عنوان همسر دنبالش دوید، نه انتخاب حضرت زهرا(سلام الله علیها)امیرالمؤمنین بود،هم برای ازدواجش هم برای امام و حجت خدا بودنش، هم برای دفاع از او و هم برای جان دادن در راه ولایتش، این حضرت زهرا(سلام الله علیها)است که من می خواستم به این نکته برسم، خلاصه ی عرضم این است، انتخاب های افراد مهم است، خیلی فاطمه زهرا(سلام الله علیها) خواستگار داشته است، بعضی هایشان پول دار، بعضی هایشان صاحب منصب، اما حضرت زهرا(سلام الله علیها) امیرالمؤمنین(علیه السلام) را انتخاب می کند،امیرالمؤمنین به ظاهر ثروتی ندارد،مادرش در قید حیات نیست، خودش است، تنها آمده خواستگاری، اما امیرالمؤمنین (علیه السلام)را انتخاب می­کند، این انتخاب، انتخاب آگاهانه است؛ این انتخاب، انتخاب رقم خورده در جای دیگری است،که با اختیار خود، حضرت زهرا(سلام الله علیها)این را برمی گزیند، برادران عزیز و خواهران گرامی اگر فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را می خواهید بشناسید،حضرت زهرا (سلام الله علیها)را در انتخاب هایش.
درسی که ما می خواهیم بگیریم این است که انتخاب هایتان انتخاب های خوب باشد،از روی لجاجت انتخاب نکنید،از روی جهل انتخاب نکنید،از روی سود جویی انتخاب نکنید،از روی اشتباه در مصداق انتخاب نکنید،اگر داماد می خواهی انتخاب کنی،عروس انتخاب کنی،اگر مرام و آیین و دوست و رفیق می خواهی انتخاب کنی مانند حضرت زهرا(سلام الله علیها)که  در سوره ی مبارک هل اتی،ملاک انتخاب حضرت زهرا(سلام الله علیها)را بیان کرد، فقط خدا، فقط خدا؛ اگر ملاک این شد، این ارزش می شود، آمد نزد امیرالمؤمنین، یا ابالحسن، فاطمه(سلام الله علیها) چطور همسری است برای تو؟ ببینید عبارت را، این خیلی مهم است، این باید ملاک شود این باید الگو شود، امروز این اگر ملاک شد، ارزش دارد، صدا زد یا رسول الله(سلام الله علیها) « نعم العون علی طاعت الله » فاطمه (سلام الله علیها)من را کمک می­کند در راه بندگی خدا، چه کسی این حرف را می زند؟!! اسدالله و اسد الرسول، امیرالمؤمنین(علیه السلام)با آن عبادت و جایگاه می فرماید: فاطمه(سلام الله علیها)کمک من است بر اطاعت خدا،می دانی یعنی چی؟!یعنی یک زن می تواند مانع بندگی خدا در زندگی شوهرش بشود، یک زن می تواند مسیر درسی و تحصیلی و  اطاعت و بندگی و حیا و عفاف همسرش را عوض کند،کما اینکه یک مرد هم می تواند، لذا  این مهم است؛ اینی که در روایت داریم سراغ زیبا رویان بی تقوا نروید، ملاک فقط برای انتخابتان مال و چهره نباشد،گرچه آن هم می تواند عامل باشد، ملاک تقوا باشد، این همین است، چون « هن لباس لکم و انتم لباس لهن »پوشش شماست،آدم پوشش را یک چیزی انتخاب می­کند که باهاش راحت باشد،زیبا باشد،حفظش بکند،نگهش دارد، «نعم العون علی طاعت الله»اما این زندگی با  انتخاب آگاهانه خیلی کوتاه بود، بر امیرالمؤمنین بسیار کوتاه بود،خیلی کم بود این زندگی؛فلذا امیرالمؤمنین (علیه السلام)فرمودند:فاطمه جان زود از خانه ی علی رفتی و زود علی را تنها گذاشتی.
السلام علیک یا بنت رسول الله.
سخنان حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رفیعی


   1398/10/18 14:05     
  
تعداد بازدید :  44

انتقادات و پیشنهادات:
ارسال
انتقادات و پیشنهادات: