برگزاری کارگاه تربیت اقتصادی (هوش اقتصادی)
        به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارگاه تربیت اقتصادی ویژه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، باحضور  دکتر حسینعلی مومنی عصر روز چهارشنبه 26 تیرماه 98 در محل سالن شورای معاونت فرهنگی دانشگاه برگزار شد.
     دکتر مومنی با بیان نظر ژان پیاژه روانشناس سویسی  که معتقد بود دوران کودکی کاریکاتوری از بزرگسالی است گفت: با روی کار آمدن تفکرات پیاژه ما باید بپذیریم آنچه در کودکی رخ می دهد تا هنگام مرگ به یادگار خواهد ماند. به نظر اریکسون 90 درصد شالوده زندگی ما در شش سال اول زندگی شکل خواهد گرفت. نشریه اکونومیست نتایج تحقیقی را منتشر کرده است، که بر مبنای آن هر دلاری که در دبستان برای دانش آموزان سرمایه گذاری شود تا 17 دلار در بزرگسالی ایجاد خواهد کرد.
هزینه نگهداری زندانیان بطور متوسط به 54 میلیون تومان بالغ می شود که اگر مقدار کمی از این پول را برای دوران کودکی هزینه کنیم از بسیاری از جرم ها پیشگیری کرده و توانمندی کودکان را افزایش داده ایم. وی در خصوص علت پرداختن به توسعه توانمندی هوش کودکان گفت: فاکتور موثر در سلامت روانی انسان بالغ ایجاد یک فاکتوری در شخصیت ماست به نام هوش مالی یعنی سرریز شدن این توانمندی روحی لزوما در امرار معاش ما اثر گذار نخواهد بود. هوش اقتصادی کیفیت زندگی ما را اعم از روابط با خانواده و اطرافیان شکل می دهد. هوش اقتصادی باید در کودکی شکل بگیرد و عموما این مفهوم مورد توجه قرار نگرفته است یا به صورت کاذب در ما رشد پیدا کرده است.
 اولین مقوله در زمینه هوش مالی کودک اینست که ما با سبک رفتاری کودک مان آشنا بشویم. حدیثی از رسول الله (ص) است که می فرماید: العباده عشره اجزاء تسعه اجزاء فی طلب الحلال  یا در حدیث دیگری آمده است کاد الفقر ان یکون کفرا،  لا دین لمن لا معاش له .
سبک های رفتار اقتصادی کودک و یا خودمان را می توانیم کشف کنیم. مطالعاتی که در دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج انجام شده نشان می دهد ما در کودکی یک یا دو سبک اقتصادی غالب را در رفتار خودمان بروز داده ایم. همان سبک ها را اکنون که عهده دار مسئولیت خانواده هستیم در حال اجرا هستیم. در حالیکه از 4 یا 5 سبک اقتصادی دیگر محروم هستیم. به همین خاطر به عنوان مثال حقوق من شاید سالانه افزایش پیدا کند،  ولی کیفیت زندگی من افزایش پیدا نخواهد کرد و به اصطلاح همواره احساس کمبود را تجربه می کنم. یکی از دلایل این است که با استراتژی های غالب اقتصادی چندان آشنا نیستیم.
   دکتر مومنی سپس 7 الگوی رفتاری یا استراتژی غالب  را در کودکان نام برد و در باره آنها به تفصیل سخن گفت.  شامل : 1- سبک کودک پس انداز کننده 2- الگوی رفتاری کودک ولخرج  3- الگوی رفتاری کودک صرفه جو 4- سبک رفتاری کودک بخشنده 5- سبک رفتاری کودک متکدی  6- سبک کودک معامله گر  7- سبک کودک زاهد یا دور از پول
 بخش اول کارگاه هوش اقتصادی با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان به پایان برده شد. قرار است جلسه بعدی این کارگاه در روز چهارشنبه دوم مردادماه در سالن G6  ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شود.
خبر و عکس: مسعود ایرجی


   1398/4/30 09:37     
  
تعداد بازدید :  92

انتقادات و پیشنهادات:
ارسال
انتقادات و پیشنهادات: