کارگاه سازوکار تصمیم گیری اقتصادی در مجلس ویژه اعضای هیئت‌علمی برگزار شد.
 به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارگاه سازوکار تصمیم گیری اقتصادی در مجلس ویژه اعضای هیئت‌علمی ، با حضور دکتر حسن سبحانی عصر چهارشنبه 10 بهمن‌ماه 1397 در سالن G6  ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.
دکتر سبحانی که دارای مدرک دکترای علوم اقتصادی، استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران، نویسنده کتاب 12 جلدی وکالت ایرانی و نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی است، در ابتدای سخنان خود در رابطه با سازوکار تصمیم‌گیری در مجلس، این نهاد را دارای اقتدار وسیع خواند و گفت مطابق قانون اساسی، مجلس تنها نهاد قانون‌گذاری است که دارای اختیارات وسیع بوده و مسئله ی انحلال برای آن پیش‌بینی‌نشده است. لیکن علیرغم تجمع  حدود 300 نماینده در مجلس و اینکه هر یک از آنان به‌دفعات می‌توانند به نمایندگی مردم انتخاب شوند، عدم وجود احزاب سیاسی فعال موجب شده تا فقدان کارشناسی مسائل و پراکندگی، امکان تصمیم‌گیری جمعی را مشکل کرده و لذا پایداری تصمیمات درگذر زمان کم است چون نتوانسته جامعیت مسائل را ببیند.
اگر احزاب فعال سیاسی و نه احزابی که فقط در زمان انتخابات فعال می‌شوند وجود داشت مسائل در کنگره احزابی که بیشترین نماینده را در مجلس داشت از قبل بررسی‌شده و تصمیم‌گیری هماهنگ اتخاذ می‌شد.
 دکتر سبحانی در باب مسئله توسعه‌یافتگی گفت: ما دریک کشور درحال‌توسعه هستیم و کشور درحال‌توسعه بودن به این معنی نیست که برخی از وجوه کشور ما توسعه‌نیافته است. توسعه‌نیافتگی در یک کشور در تمام شوون آن اتفاق می‌افتد. کشوری نداریم که در فرهنگ توسعه‌یافته ولی در سیاست عقب‌افتاده باشد. لذا توسعه‌یافتگی باید در همه جوانب باشد و توسعه‌نیافتگی یعنی همه وجوه زندگی‌ها دارای کاستی است. ما در نظام کشور خود دچار عقب‌افتادگی و بوروکراسی بسیار عقب‌افتاده هستیم. در برنامه توسعه اول کشور که در سال 1327 تدوین شد مقرر بود که نظام اداری اصلاح شود ولی ما هنوز در وهله اصلاح نظام اداری فعلی هستیم. این مشکل بر کارکرد مجالس و تصمیم‌گیری اثر می‌گذارد.
وی سپس به اصل 100 قانون اساسی اشاره کرد و گفت طبق این اصل شوراهایی برای استان‌ها و شهرستان‌ها تعریف‌شده است که به‌جز مسائل سیاست خارجی و تمامیت ارضی می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند. چون نظام اداری اصلاح‌نشده و گرفتاری‌ها بسیار زیاد است، نمایندگان به‌سوی حل مشکلات حوزه انتخابیه خود مشغول و از کار کلان درصحنه مجلس گریزان می‌شوند. لذا واگذاری اختیارات به استان‌ها تمرکزگرایی را از بین می‌برد. نمایندگان مجلس نیز از تصمیم‌گیری در حیطه مجلس فاصله می‌گیرند. در حال حاضر نمایندگان عضو کمسیون‌های اختصاصی می‌شوند نه عضو کمیسیون تخصصی. شاید فقط کمیسیون بهداشت درمان اختصاصی و هم تخصصی است.
دکتر سبحانی تأکید کرد ما هم به کمیسیون‌های تخصصی به‌عنوان شرط لازم نیاز داریم و هم به نمایندگانی که ضمن متخصص بودن، مسائل کلان کشور را در یک سیستم باهم بتوانند حل‌وفصل کنند.
استاد سبحانی وارد بحث بودجه شد و افزود بودجه ازنظر اقتصادی سندی است که دارای دو ستون به نام درآمدها و هزینه‌های آینده است که میزان آن به‌صورت قانون مصوب شده است. مشکل اینجاست که بسیاری از قوانین در زمان تعیین بودجه و در مدت بسیار کوتاهی توسط دو یا چند نفر  برای یک سال تدوین می‌شوند و در سال بعدی نیز با اضافه کردن متمم و تبصره ارائه می‌شوند که گاها به دویست صفحه می‌رسند. این مصوبات توسط سازمان برنامه‌وبودجه اجرا و پس از یک سال باید توسط دیوان محاسبات بالغ‌بر دو هزار هدف مصارف بودجه کنترل شود که کار بسیار دشواری است.
استاد در پایان به سازوکار تصمیم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و آن را با ارتباط به تعیین قیمت بنزین تبیین کرد و اظهار داشت: قیمت بنزین یک قیمت جعلی است که بر دولت، مجلس و مردم ایران تحمیل‌شده و بر اساس مقایسه قیمت بنزین در کشورهای همسایه است. قیمت دلار نیز بر اساس شایعه گروهی و عملیاتی شدن آن توسط دولت پدید آمده و ما باید اول ببینیم ارزش ریالی دلار بر چه اساسی بالا رفته و بر چه عددی ضرب شده است. لذا به‌یک‌باره ارزش پول ملی 75 درصد پایین آمده و آثارش در زندگی میلیون‌ها انسان تأثیرگذار شده است.
جلسه کارگاه با سخنان اختتامیه آقای دکتر مؤمنی و معرفی کتاب ایشان در میان استقبال حاضران و پرسش و پاسخ به پایان رسید.
خبر و عکس: مسعود ایرجی



   1397/11/23 10:10     
  
تعداد بازدید :  145