برگزاری شانزدهمین جلسه‌ آموزشی پروژه ارتقا رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی در اسلامشهر
به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه "تکامل شناختی کودک" به رابطین سلامت اسلامشهر، سه شنبه  6 شهریور97 در سالن اجتماعات مرکز بهداشت اسلامشهر ، با حضور دکتر حبیبی رئیس گروه ارزشیابی معاونت تحقیقات فناوری وزارت بهداشت، پشت کوهی کارشناس کودکان ستاد اسلامشهر، اسلامی نیا کارشناس فرهنگی سلامت معاونت اجتماعی و جمعی از رابطین سلامت برگزار شد.
در ابتدا دکتر حبیبی مروری بر جلسه قبلی داشت و در ادامه گفت: شناخت شامل یادگیری، حل مسئله، استفاده از فکر، پیدا کردن راه حل  و تصمیم گیری است وقتی مسئله یا مشکلی را برای کودک حل می کنید برای او توضیح دهید که چرا و چگونه آن را انجام داده اید مانند: کارهای ساده مثل باز کردن جعبه اسباب بازی، رفع تشنگی، هر موردی که به عنوان یک مسئله برای کودک باشد.
وی گفت: هرگز نباید همه مسائل کودک را قبل از اینکه او فرصت فکر کردن و امتحان کردن  داشته باشد برایش حل کنید، کودک باید با مشکل مواجه بشود و برای حل آن فکر بکند و راه حل پیدا کند  نه اینکه بلافاصله مشکل براش حل بشود.
دکتر حبیبی افزود: آیا شما والدینی را دیده اید که انتظار دارند کودک یک ساله قوانین را به خاطر بسپارد و بداند که نباید به دکوری روی میز، کامپیوتر مامان، ریموت کنترل تلویزیون دست بزند !!!!!
شاید یک کمی بیش از حد هم قاطع برخورد می کنند تا کودک خوب متوجه بشود و یاد بگیرد. هوشیار باشیم ذهن کودک باید به بلوغ مرحله به خاطر سپاری رسیده باشد بعد از او انتظار داشته باشیم همه قوانین خانه را در ذهنش نگه دارد و به آن‌ها عمل کند. این نکته به  این معنی است که قوانین، شمارش اعداد، رنگ‌ها، مفاهیم بزرگ‌تر ، کوچک‌تر  و ..... هر داستان دیگری را برای کودک با حوصله تکرار می کنیم تا روند به خاطر سپاری و  تکامل شناختی کودک دائم در حال تحریک و ارتقاء باشد. اما انتظار زیاد نداشته باشیم.
رئیس گروه ارزشیابی معاونت تحقیقات فناوری گفت : یادمان هم باشد کودک رو خسته نکنیم قوانین رو همیشه یکسان با حوصله تکرار کنیم و ادامه بدیم همراه با بازی وارد دنیای کودک شویم تا او  از این فرصت یادگیری استفاده کند نه اینکه مستقیم به کودک آموزش بدهیم. ما به کودک آموزش نمی دهیم بلکه فرصت تجربه و یادگیری را برایش فراهم می کنیم وی ادامه داد یک مثال ساده: همراه با کودک در فصل پاییز با کلاه بیرون وارد فروشگاه می شویم. می بینیم کودک با دستش کلاهش را می کشد چه کاری باید انجام دهیم.
وقتی کودک گرمش شده و با دستش کلاهش رو می کشد اجازه بدید چند بار با توجه به شرایط کودک کلاه رو خودش بکشد بعد دستش رو هدایت کنید تا کلاه از سرش خارج بشود نه اینکه بلافاصله کلاه رو بردارید، حالا به خاطر تلاشی که کرده، کودک رو تشویق کنید، اول به احساس کودک اشاره می کنید: می دانم که گرمت شده، آفرین که سعی کردی کلاهت رو خودت برداری.  
کسب هر مهارت و توانایی جدید حتی یک مهارت کوچک در واقع لطف و رحمتی از سوی خداوند است در جهت ارتقای تکامل کودک. با حوصله و درایت و کاملاً هدفمند فرصت تجربه کردن رو در هر سنی به کودک بدهیم ( با رعایت نکات ایمنی ) تا کودک تجربه کند.گاهی موفق بشود، گاهی ناامید بشود، گاهی ناراحت بشود، گاهی شکست بخورد .
در پایان یادمان باشد تلاش کودک رو تشویق می کنیم نه رسیدن به نتیجه . حتی اگر آب روی لباسش ریخت اشکالی ندارد و باز هم تشویق می‌شد که تو توانستی خودت لیوان رو برداری و آب بخوری. به جای اینکه به محض ابراز تشنگی لیوان رو پرکنیم بگیریم جلوی دهان کودک تا بنوشد. اجازه بدهیم خودش مهارت‌هایی که یاد گرفته را به کار بگیرد تا آب بنوشد.
 
 گزارش : اسلامی نیا
عکس : بیاتی
 
   1397/6/10 12:33     
  
تعداد بازدید :  146