برگزاری سیزدهمین جلسه‌ آموزشی پروژه ارتقا رشد و تکامل همه جانبه دوران اولیه کودکی در اسلامشهر

به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه آموزش مهارت فرزند پروری به مربیان مهدکودک های اسلامشهر، سه شنبه  16 مرداد 97 در سالن اجتماعات مرکز بهداشت اسلامشهر ، با حضور خانم خادم روانشناس بالینی و کارشناس سلامت روان وزارت بهداشت، دکتر توکلی کیا مدیر پروژه و متخصص اجتماعی پزشکی، دکتر قره خانی کارشناس مسئول بهداشت خانواده ستاد اسلامشهر، پشت کوهی کارشناس کودکان ستاد اسلامشهر، اسلامی نیا کارشناس فرهنگی سلامت معاونت اجتماعی و جمعی از مربیان مهدکودک ها برگزار شد.
در ابتدا دکتر توکلی کیا مدیر پروژه  ECDضمن خوش آمدگویی به مربیان مهدکودک ها که با اشتیاق زیاد در کلاس های فرزند پروری شرکت می کنند گفت: کودکان بخش مهمی از زندگی را در کنار شما مربیان عزیز مهدکودک
می گذرانند در نتیجه نقش شما مربیان در پرورش و تکامل کودکان، برای مادران شاغل، پررنگ تر می شود . شما در ارتقا تکامل جسمی، روانی، الگوبرداری صحیح و آموزش و تربیت کودکان وظیفه خطیری بر عهده دارید.
خادم کارشناس سلامت روان، مروری بر مباحث جلسه گذشته داشت و به سوالات مربیان، در مورد آموزش های جلسه گذشته پاسخ داد.
خادم به توضیحات در مورد نحوه کاهش رفتارهای نامطلوب و برقراری ارتباط با کودک پرداخت و گفت: علل مشکلات و بروز رفتار کودکان سه دسته است که شامل : سرشت یا خصوصیات ارثی کودکان ( پافشاری ، هیجان پذیری، واکنش پذیری و قدرت سازگاری) ، محیط  خانواده و جامعه می باشد . 
وی افزود: برای برقراری ارتباط مثبت و قوی با کودکان بایستی زمان کافی و مناسبی را با فرزند خود صرف کنید، فعالیت مشترک لذت بخشی را با فرزند خود انجام دهید ، با کودک خود صحبت کنید و حرف بزنید، احساسات خود را نشان دهید، کودک را تحسین و تمجید کنید.
در ادامه ایشان افزود : به کودک توجه کنید و رفتارهای مناسب کودک و در بعضی مواقع تقلید یا تکرار کردن آنچه که کودک انجام می دهد مورد توجه قرار بگیرد . همچنین توجه نکردن و نادیده گرفتن رفتار نامناسب، در تربیت کودک موثر می باشد. بعضی از رفتارهای کودک که از شدت کمی برخوردار است و با خطر جدی برای کسی همراه نیست، مانند: جیغ زدن ، قشقرق ، گریه کردن برای دستیابی به خواسته شخصی، شکلک درآوردن ، بحث کردن ، جلب توجه کردن را باید نادیده گرفت. والدین تحت تاثیر فشار اجتماعی قرار نگیرند و رفتار نامناسب کودک را نادیده بگیرند.
در پایان خادم گفت: رفتاری که مورد توجه قرار می گیرد، ممکن است بیشتر اتفاق بیافتد ولی پس از چند هفته با استفاده از این روش بدرفتاری کودک کاهش می یابد و به محض اینکه کودک رفتار نامناسب را قطع کرد، به رفتار مطلوب او واکنش نشان داده و او را تشویق کنید. در ادامه به توضیح روشی دیگر " time out" برای اصلاح رفتارهای نامطلوبی که آسیب رسان هستند پرداخت. در پایان تکنیک های روش نادیده گرفتن و همچنین روش
 time outرا با مربیان تمرین کرد.


 گزارش : اسلامی نیا
عکس : بیاتی


   1397/5/17 13:45     
  
تعداد بازدید :  204