سالروز میلاد حضرت امام مهدی عج و روز مستضعفان مبارک
سالروز میلاد حضرت امام مهدی عج  و روز مستضعفان مبارک
 
سپیده روز پانزدهم شعبان سال 255 ق می دمد. عطری آسمانی در فضا می پیچد و نرجس را دردی غریب فرامی‌گیرد. حکیمه، عمه امام حسن عسکری علیه‌السلام ، بی قرارْ به توصیه برادرزاده اش سوره قدر را زیر لب زمزمه می‌کند. نرجس در هاله ای از نور فرو می‌رود. صبح صادق می دمد. بوی بهشت فضای خانه امام حسن عسکری علیه‌السلام را عطرآگین می‌کند و طفلی پاک در روزی مقدس، جهان را غرق نور و هستی را غرق سرور می‌کند. میلادش مبارک باد.
طلوع آفتاب حقیقی آن روز آفتاب بی قرارتر از هر روز طلوع کرد تا چشمش به جمال فرزند منوّر امام حسن عسگری علیه‌السلام روشن شود. آفتاب نیمه شعبان دمید و با دمیدنش، مژده طلوع آفتابی حقیقی را برای تمامی مردمان به ارمغان آورد. سال ها بود که هستی در انتظار چنین لحظه ای بود. آن روز خانه امام حسن عسگری علیه‌السلام نور بارانْ و زمین از آمد و شد فرشتگان، آسمانی و آسمان شهر سامرا غرق نور بود. کودکی که آن روز پا به عرصه گیتی نهاد، چشم و چراغ خاندان امامت و ره پویان این راه مقدّس بود. میلادش بر تمام مستضعفان و منتظران جهان مبارک باد.

ظلم و ستم حاکمان بنی‌عباس
حضرت مهدی (عج) درزمانی متولّد شد که حاکمان عباسی، زنجیر محاصره و حلقه فشار را بر امامان معصوم و پیروان ایشان بسیار تنگ کرده بودند. آن‌ها از طریق روایات ائمه اطهار علیهم‌السلام خبردار شده بودند که در شهر سامرا و در خانه امام حسن عسکری علیه‌السلام کودکی متولد خواهد شد که بنیان ظلم و ستم را ویرانْ و حکومت عدل و داد را برقرار می‌کند و خود، فرمانروای عالم می‌شود. ازاین‌رو، عباسیان و به‌ویژه معتمد عباسی، همانند فرعون برای جلوگیری از تولد آن کودک یا از بین بردن او، تلاش مذبوحانه‌ای را آغاز کردند و جاسوسان و مراقبانی گماردند تا همه خانه‌ها را تحت نظر بگیرند و کودکان تازه متولد را از دم تیغ بگذرانند. ولی اراده و خواست خداوند بر این قرار گرفت که این کودک در کمال سلامت متولد شود و شرق و غرب عالم را با نور خویش مزّین سازد.
 
غیبت صغرا و کبرا
دوران غیبت حضرت مهدی (عج) به دو بخش تقسیم می‌شود: دوره غیبت صغرا از پنج‌سالگی آن حضرت، یعنی از زمان شهادت پدربزرگوارشان امام حسن عسکری علیه‌السلام آغازشده و تا سال 329 ق ادامه پیدا می‌کند. در این مدت، حضرت از طریق چهار تن از نمایندگان خاص خود بانام‌های عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی و ابوالحسن علی بن محمد سَمُری با مردم در ارتباط بودند. با درگذشت آخرین نماینده ایشان، دوران غیبت کبرا از سال 329 ق آغاز گردید که تاکنون نیز ادامه دارد. خداوند حکیم چنین مقدّر فرمود که پیش از غیبت کبرا، مدت 69 سال وجود مقدّس امامْ از دیده‌ها پنهان و ارتباط ایشان با شیعیانْ غیرمستقیم باشد تا آن‌ها خود را برای غیبت کبرا آماده سازند.

وظایف منتظران در دروان غیبت
یکی از وظایف مهم منتظران در زمان غیبت، دعا کردن برای ظهور حضرت صاحب‌الزمان است که خود فرمودند: «برای پیش افتادن ظهور من زیاد دعا کنید؛ چراکه آنْ گشایش امر شماست».
بر اساس فرموده بزرگان دین، کسی که برای تعجیل در فرج امام زمان دعا کند، مشمول برکات زیر می‌گردد: اطاعت از امر مولا که سبب زیادشدن نعمت است؛ ادای قسمتی از حقوق آن حضرت؛ دعای متقابل حضرت در حق دعاکننده؛ شفاعت از سوی حضرت صاحب امر؛ استجابت سایر دعاها؛ دفع بلایا؛ وسعت رزق و روزی و نیز آمرزش گناهان.

زمین در زمان ظهور
یکی از عواملی که سبب می‌شود مردم از حضرت ولی‌عصر (عج) غافل باشند و از دعا کردن برای فرج آن حضرت غفلت ورزند، عدم آگاهی به زندگی سعادت‌بخش و معنویِ در زمان ظهور آن بزرگوار‌است. امام صادق علیه‌السلام تحوّل جهان را در پرتو قرآن و در زمان ظهور حضرت امام زمان (عج) چنین توصیف می‌کند: «هنگامی‌که قائم ما قیام کند، زمین با نور پروردگار روشن می‌شود، تاریکی از بین می‌رود و مردم از نور خورشید بی‌نیاز می‌گردند، عمر انسان طولانی می‌شود، گنج‌های نهفته زمین‌بر مردم ظاهرشده و در برابر دیدگان آنان قرار می‌گیرد. در آن زمان، مردم به فضل پروردگارشان بی‌نیاز می‌شوند تا جایی که به دنبال مستحقّان زکات و صدقات می‌گردند، ولی آن‌ها را نمی‌یابند».

خدمت به حضرت صاحب‌الامر(عج)
از حضرت امام صادق علیه‌السلام پرسیدند: آیا قائم به دنیا آمده است؟ فرمود: «نه، ولی اگر او را درک می‌کردم، تمام‌روزهای عمرم را به خدمت او می‌پرداختم». آیت اللّه سید محمدتقی موسوی اصفهانی گوید: این حدیث اشاره به این دارد که خدمت کردن به آن حضرت، برترین عبادت‌ها و محبوب‌ترین طاعت‌هاست؛ زیرا امام صادق علیه‌السلام که عمر شریفش را جز در انواع طاعت و عبادت الهی صرف نکرده، این عبادت را ترجیح می‌دهد و می‌فرماید که اگر قائم را درک می‌کردم، روزگار را در خدمت او می‌گذراندم.
 
طاووس اهل بهشت
در روایات آمده که حضرت مهدی (عج) شبیه‌ترین مردم به حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله در شمایل و رفتار است. آن حضرت گندم گون است، پیشانی‌اش فراخ، رویش تابان، ابروانش به‌هم‌پیوسته و بینی مبارکش باریک است. نیکو صورت بوده و نور رخسارش چنان درخشان است که بر سیاهی محاسن شریفش چیرگی دارد. بر گونه راستش خالی زیبا است.
هم‌چنین گفته‌شده که مهدی، طاووس اهل بهشت است و قدش چنان رشید و بلندْبالاست که هیچ چشمی، آدمی‌ای به آن اعتدال و تناسب ندیده است.

بقیة‌الله
در روایات متعددی می‌خوانیم که لفظ «بقیة‌الله » که در قرآن ذکرشده، به وجود مبارک حضرت مهدی(عج) تفسیر شده است. امام باقر علیه‌السلام دراین‌باره می‌فرمایند: نخستین سخنی که حضرت مهدی پس از قیام خود می‌گویند، این است: «بقیة‌الله ِ خَیْرٌلَکُم اِنْ کُنْتُم مُؤْمِنین» و سپس ادامه می‌دهد: منم بقیة‌الله و حجت و خلیفه او در میان شما، پس‌ازآن هیچ‌کس بر او سلام نمی‌کند، مگر این‌که می‌گوید: «السلام علیک یا بقیة‌الله ...». ازآنجاکه حضرت، آخرین پیشوا و یکی از بزرگ‌ترین رهبران انقلابی پس از پیامبر است، یکی از روشن‌ترین مصادیق ذخیره الهی بوده و از همه به این لقب شایسته‌تر است.

قائم
یکی از القاب امام دوازدهم «قائم» است. در روایات آمده که چون حضرت رضا علیه‌السلام نام امام زمان را شنید، نشان شادی و سرور در سیمای آن حضرت آشکار گردید. پس سر مبارکش را به‌طرف زمین خم کرد و فرمود: «خداوندا! فرج حضرتش را نزدیک بگردان و ما را به‌واسطه او پیروز و دشمنانش را نابود کن». ایشان چون نام قائم را می‌شنید، از جا برمی‌خاست، دستش را بر سر می‌نهاد و حالت خضوع به خود می‌گرفت.

ذخیره بزرگ الهی
این‌که در پاره‌ای از تعبیرات نام «بقیة‌الله » بر مهدی موعود گذاشته‌شده، به این دلیل است که او یک وجود پرفیض و ذخیره بزرگ الهی است که برای برچیدن بساط ظلم و بیدادگری در جهان و برافراشتن پرچم عدل و داد نگه‌داری شده است.

اعتقاد مشترک پیرو آن‌همه ادیان
اعتقاد به وجود و ظهور منجی، اختصاص به عقاید شیعه ندارد، بلکه پیرو آن‌همه دین‌ها و آیین‌ها معتقدند که در آخرالزمآن‌که فساد و بی بندو باری و ظلم همه جهان را فرامی‌گیرد، یک مُصلح و منجیِ بزرگ ظهور می‌کند و با نیروی غیبی خود، جهان را از این بحران و آشفتگی نجات می‌دهد و آسایش و رفاه را برای مردمان به ارمغان می‌آورد. پیرو آن‌همه ادیان در سراسر جهان، همگی منتظر ظهور و طلوع آن نجات‌دهنده بزرگ هستند. او در نزد ادیان مختلف، به نام‌های گوناگون معروف است و هر ملتی، او را از آنِ خود می‌داند.

شناختن امام (عج)
امام حسن عسکری علیه‌السلام درباره اهمیت و ضرورت شناخت امام زمان (عج) می‌فرماید: «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ در زمآن جاهلیت مرده است». پس بر تمام آنآن‌که امام زمان خویش را شناخته و به حضرتش ایمان‌دارند، واجب است که ایشان را به دیگران نیز بشناسانند. عالم ربانی آیت اللّه میرزا مهدی اصفهانی که ازجمله شیفتگان و بارْیافتگان آستان امام زمان است، در نامه‌ای به شاگرد خود، نخستین وظیفه عالمان را باز کردن در خانه اهل‌بیت به روی پیروان آن‌ها می‌داند و توصیه می‌کند که آنان باید در موضوع امامت و کمالات حضرت ولی‌عصر سخن برانند. او در بخشی از نامه خود می‌نویسد: «تو را ای برادر سفارش می‌کنم و باز سفارش می‌کنم که مردم را به‌سوی امام زمانشان و ملجأ و پناهشان ـ صلوات اللّه علیه ـ دعوت کنی و دل‌ها و زبان‌هایشان را به او متوجه سازی
.
مسجد جمکران
یکی از اماکن مقدسی که موردتوجه حضرت ولی‌عصر(عج) است، مسجد جمکران قم است که در موارد متعددی پیروان آن حضرت در این مسجد از برکات آن امام غایب بهره‌مند شده‌اند. این مسجد به دستور امام زمان (عج) و توسط حسن مُثله جمکرانی بنا گردید و از طرف آن حضرت، سفارش فراوانی به روی آوردن مردم به آن مکان صادرشده است.

ایمن دهنده اهل زمین
یکی از القاب حضرت، «ماءِ مَعین» یعنی آب ظاهر جاری بر روی زمین است که در زمان ظهور، مردم از این سرچشمه فیض ربانی به سهل و آسانی استفاده می‌کنند و بهره می‌برند، مانند تشنه‌ای که در کنار نهر گوارایی باشد. در زمان غیبت نیز ایشان به‌مثابه جویبار زلالی هستند که مردم از برکت وجودش بهره‌مندند، گرچه خود بی‌خبرند. چه بسیارند افرادی که در هنگام گرفتاری‌ها، به ایشان توسّل جسته و مشکلشان حل‌شده است. نیز چه بسیارند گنه‌کارانی که از برکت وجود حضرت ولی‌عصر (عج) نور هدایت بر قلبشان تابیده و از گمراهی‌ها نجات‌یافته‌اند.

نگاه مهرآمیز امام زمان(عج)
هنگامی‌که «دِعْبِل خَزایی» اشعار خود را در محضر امام هشتم علیه‌السلام خواند، چون از بقیة‌الله اللّه و قیام شکوهمند آن حضرت یادکرد، امام رضا علیه‌السلام از جای خود برخاست و دست مبارکش را بر سر نهاد و در برابر نام حضرت ولی‌عصر تواضع نمود و برای فرجش دعا کرد. از امام صادق علیه‌السلام سؤال شد که چرا باید به هنگام شنیدن نام «قائم» از جا برخیزیم؟ حضرت فرمود: «برای آن حضرت غیبتی طولانی است و این لقب، یادآور دولت برحق آن حضرت و ابراز تأسف بر غربت اوست. آن حضرت از شدت محبت و مرحمتی که به دوستانش دارد، به هرکسی که حضرتش را با این لقب یاد کند، نگاه محبت‌آمیز می‌اندازد؛ بنابراین، بر دوست داران آن حضرت است که در مقابل صاحب عصر خویش، از جای برخیزند و تعجیل در امر فرج مولایشان را از خداوند منّان بخواهند».

تهذیب نفسْ وظیفه شیعه منتظر
وظیفه مهم منتظران حضرت، تهذیب نفس و آراستگی به اخلاق نیکوست. در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است: «هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم قلمداد شود، باید منتظر واقعی باشد و در این حال، به پرهیزکاری و اخلاق نیکورفتار کند. پس چنآنچه در این حال بمیرد و پس از مردنش قائم(عج) به پا خیزد، پاداش او، هم چون پاداش کسی خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است؛ پس بکوشید و در انتظار بمانید. گوارا باد شمارا ای گروه مشمول رحمت خداوند». در نامه شریفی که از سوی حضرت صاحب‌الزمان (عج) برای شیخ مفید رحمه الله صادر شد، اعمال ناشایست و گناهانی که از شیعیان آن حضرت سر می‌زند، یکی از اسباب طولانی شدن غیبت و دوری شیعیان از دیدار ایشان شمرده‌شده است.

بندگان صالح، وارث زمین در آخرالزمان
خداوند سبحان در آیه 105 سوره انبیا می‌فرماید: «ما در زبور بعد از ذکر نوشتیم که بندگان صالح من، وارث حکومت زمین خواهند شد». در خصوص این آیه، از امام باقر علیه‌السلام روایت‌شده است که فرمود: «بندگان صالحی که خداوند در این آیه به‌عنوان وارثان زمین یاد می‌کند، یاران مهدی در آخرالزمان هستند». از پیامبر اکرم نقل است که فرمود: «اگر از عمر جهان یک روز بیش باقی نماند، خداوند سبحان آن روز را آن‌قدر طولانی می‌کند تا مرد صالحی را از خاندان من برانگیزد که صفحه زمین را پر از عدل و داد کند، همان‌گونه که از ظلم و ستم پرشده است.

عرضه شدن اعمال شیعیان بر امام زمان (عج)
امام زمان واسطه فیض و رحمت الهی بین خدا و بندگان است. جای تردید نیست که آن بزرگوار از کردار همه بندگان نیکوکار و بدکار آگاه می‌شود، به‌ویژه این‌که آن حضرت به مسلمانان و شیعیان توجه خاص دارد و هم چون پیامبر، هرگاه کار نیکی از آنان ببیند، خدا را سپاس می‌گوید و در هر کار بدی، برایشان استغفار می‌کند. نکته اساسیِ این مطلب، بُعد تربیتی خاصی است که توجه به آن، امت پیامبر و پیروان معصومان را به‌نوعی مراقبت همیشگی نسبت به کردار خویش وامی‌دارد. امام زمان(عج) در نامه‌ای خطاب به شیعیان فرمودند: «ما بر اوضاع‌واحوال شما کاملاً آگاهیم و هیچ‌یک از اخبار شما بر ما پوشیده نمی‌ماند».

اعمال شب نیمه شعبان
در این شب مقدس، از امام زمانمان مدد می‌گیریم و از خداوند می‌خواهیم که روح ما را در زلال یاد و نامش شست‌وشو دهد و عهد می‌بندیم که ازاین‌پس، امام زمان را از خویش راضی نگه‌داریم. ازجمله اعمال شب نیمه شعبان، غسل و نیز احیای این شب به نماز و دعا و استغفار است. در روایت است که هر کس این شب را تا صبح به عبادت بگذراند، دل او در روزی که دل‌ها می‌میرند، نمی‌میرد. از دیگر اعمال این شب زیارت امام حسین علیه‌السلام است که برترین کارهای این شب است و باعث آمرزش گناهان می‌شود.

هم‌نوا با امام سجاد علیه‌السلام
در این روز مبارک و مقدس، به یاد آن یگانه منجی بشریتْ با امام سجاد علیه‌السلام هم‌نوا می‌شویم که برای حضرتش این‌گونه دعا فرمود: «پروردگارا! به بنده برگزیده خویش که دین تو را پاس می‌دارد، قدرت و سلطنت عطا فرما و بر دشمنان دینْ پیروزش دار و از شر اصحاب عناد و لجاج ایمنش فرمای.
پروردگارا! بازوانش را نیرومند کن و از کمک و مساعدت و یاری خویش برخوردارش دار و فرشتگان خود را به حمایتش بگمار و نیروی آسمانی خود را ـ که همه‌جا پیروزمند است ـ به پشتیبانی‌اش فرو فرست و کتاب خود را با دست وی بر پای دار و حقوق حقه و شرایع مقدس خویش را به دستش زنده ساز و سنّت‌های پیامبر خود را در دولتش به کار انداز و آنچه را از معروف و محمود که دشمنان تو پای مال ساختند، در پناهش بر کرسی نشان و بنیان ظلم و ستم را با شمشیر وی از بیخ برکن و رأفت و عطوفت و محبت وی را بهره ما فرمای... و چنان کن که ما در رضایتش بکوشیم و بهیاری‌اش بشتابیم و تا آنجا که بتوانیم، از وجود عزیزش در روز حادثه دفاع کنیم و بدین ترتیب، به درگاه تو و جوار پیامبر گرامی‌ات نزدیک‌تر شویم.

بشارت پیامبر صلی‌الله علیه و آله
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در خطبه غدیر خود چنین فرمودند: «خاتم امامانِ ما مهدی است. آگاه باشید که او چیره شونده بر همه ادیان، انتقام گیرنده از ظالمان و فاتح و منهدم‌کننده دژهاست. اوست که تمام قبایل اهل شرک را نابود می‌سازد و خون‌بهای تمام اولیای حق را می‌گیرد. او برگزیده و منتخب خداوند، و وارث همه علوم است. امور دین به او تفویض شده و پیامبران پیشین به او مژده داده‌اند. او حجت باقی خداست و بعد از او حجت و حقی نیست. کسی بر او پیروز نمی‌شود؛ زیرا او ولیّ خداوند و حاکم الهی بر خلایق و امین پروردگار در ظواهر و اسرار است.
 

حضرت مهدی(عج) به روایت معصومان

سرچشمه فیض
وجود پاک و نورانی حضرت ولی‌عصر(عج)، چه در دوره غیبت صغرا و چه در دوره غیبت کبرا، همواره منبع فیض و برکات فراوانی بوده است و مؤمنان در هر دوره، از وجود مقدّس ایشان بهره ها برده‌اند. ایشان چون آفتابی تابانْ از پس ابر غیبت به نورافشانی مشغول‌اند. جابر بن عبدالله انصاری نقل کرده است که از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله پرسیدم: آیا شیعیان در دوران غیبت از قائم(عج) بهره می‌گیرند؟ رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرمودند: «سوگند به خدایی که مرا به رسالت مبعوث کرد، پیروان حضرت در حال غیبت از قائم بهره و از نور ولایت او روشنی می‌گیرند، همان‌گونه که مردم از آفتاب بهره‌مند می‌شوند، هرچند ابر سیمای آن را بپوشاند».

برکات آسمانی
در احادیث گوناگونی آمده است که در زمان ظهور حضرت مهدی(عج)، برکات آسمانی زیاد و گنج‌های زمینی ظاهر می‌شود. زمین چیزی از بذرهای خود را نگه نمی‌دارد، مگر این‌که آن را بیرون دهد و آسمان چیزی از باران رحمتش را نگه نمی‌دارد، جز این‌که آن را سیل‌آسا بر مردم فرومی‌ریزد.

برخورداری مردم از نعمات
وجود پاک و مقدس امام عصر(عج) منشأ خیرات و برکات فراوانی است. این خیرات و برکات در زمان ظهور ایشان صدچندان می‌شود، به‌گونه‌ای که دست بخشنده ایشانْ هیچ نیازمندی را ناامید بازنمی‌گرداند و بخشش‌های آن حضرت، بی‌دریغ و بی‌شمار بر مردم و بر همه موجودات فرومی‌بارد. از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نقل است که فرمود: «امت من در زمان حضرت مهدی، آن‌چنان از نعمت‌ها برخوردار می‌شوند که هرگز نظیر آن دیده نشده است. آسمان سیل‌آسا بر آنان فرومی‌ریزد، زمین تمام گیاهانش را می‌رویاند و ثروت در آن روز روی‌هم انباشته می‌شود.

ثبات در دین
با طولانی شدن غیبت امام دوازدهم (عج)، عده زیادی از مردم از دین منحرف‌شده و منکر وجود پاک و نورانی آن حضرت می‌شوند. ازاین‌رو، از ائمه اطهار علیهم‌السلام روایات گوناگونی در خصوص اجر و ثواب کسانی که بر دین و آیین آن حضرت باقی می‌مانند و ذرّه‌ای تردید به خود راه نمی‌دهند، نقل‌شده است. حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «قائم ما غیبتی دارد که مدت آن طولانی خواهد بود. آگاه باشید که هر کس به دینش ثابت بماند و با طولانی شدن غیبت او، دلش قساوت پیدا نکند، روز رستاخیز در رتبه من و با من خواهد بود.

خالی نماندن زمین از حجت خدا
طبق اعتقادات اسلامی، زمین هیچ‌گاه از حجت و ولیّ خدا خالی نمی‌شود و همه هستی، حیات خود را مرهون وجود پاک و مقدس اوست. امام علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «هیچ‌گاه صفحه زمین از قائم با حجت و دلیل ـ خواه ظاهر و آشکار باشد یا مخفی و پنهان ـ خالی نمی‌ماند، تا دلایل و اسناد روشن الهی ضایع نگردد و به فراموشی نگراید و مسخ و تحریف نشود.

شبیه به پیامبر در خلق و خَلق
در سنن ترمذی که یکی از کتاب‌های معتبر اهل سنت است، آمده است که روزی حضرت علی علیه‌السلام به پسر خود امام حسین علیه‌السلام نظر کرد و سپس فرمود: «این پسر من سید و مهتر قوم است، چنان‌که حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله او را سید نام کرد و از فرزندان او مردی خواهد آمد که نام پیغمبر شمارا دارد در خلقت و خلق شبیه اوست و زمین را از عدالت پر خواهد کرد».

مخفی بودن ولادت
خداوند باقدرت بی‌پایان خود، ولادت حضرت مهدی (عج) را از دشمنان مخفی کرد و تاکنون، آن حضرت را مشمول حمایت خود قرار داده تا حکومت عدل جهانی به دست حضرتش برقرار گردد. حضرت امام حسن علیه‌السلام چندین سال پیش از ولادت قائم آل محمد (عج)، درباره آن حضرت می‌فرماید: «قائم همان کسی است که حضرت عیسی علیه‌السلام پشت سر او نماز می‌گزارد. به‌درستی که خدای متعال ولادت او را مخفی می‌دارد و او را ازنظرها پنهان می‌کند.زمانی که فرزند برادرم حسین بیاید، خداوند عمر شریفش را در زمان غیبت طولانی می‌کند و به قدرتش او را ظاهر می‌سازد، درحالی‌که همانند جوان کم‌تر از چهل سال می‌نماید تا همه بدانند که خداوند بر همه‌چیز قادر و تواناست».

عدالتی فراگیر
هنگامی‌که حضرت مهدی (عج) ظهور می‌کند، از تمام ظالمان و ستمگران انتقام می‌گیرد و آنان را از صحنه روزگار محو می‌کند و همه را زیر چتر عدالت فراگیر خود قرار می‌دهد. امام حسین علیه‌السلام در حدیثی می‌فرماید: «خداوند قائم ما را از پس پرده غیبت بیرون می‌آورد و آنگاه او از ستمگران انتقام می‌گیرد». و نیز در حدیثی دیگر می‌فرماید: «آنگاه‌که برپادارنده عدالت ـ امام مهدی(عج) ـ قیام کند، عدالتشْ نیکوکار و بدکار را فرامی‌گیرد».

آن‌که دجّال را می‌کشد
امام سجاد علیه‌السلام در خطبه معروف خود در مجلس یزید، ویژگی‌های خاندان عصمت و طهارت را برمی‌شمارد و می‌فرماید: «خداوند به ما علم، حلم، سخاوت، شجاعت و محبت در دل مؤمنان عطا کرده است. رسول خدا از ماست، وصی او از ماست، سرور شهیدان حمزه سیدالشهدا از ماست، جعفر طیار و دو سبط امت از ما هستند و آن مهدی که دجّال را می‌کشد نیز از ماست.

آفتاب حق و حقیقت
هنگام ظهور حضرت ولی‌عصر (عج)، زمین از وجود آن حضرت نورباران و آفتاب حق و حقیقت عیان می‌شود. جهل و ظلمت از روی زمین رخت برمی‌بندد و کدورت‌ها و تیرگی‌ها برطرف می‌شود. مفضّل بن عمر از امام صادق علیه‌السلام روایت کرده که ایشان فرمود: «هنگامی‌که قائم ما قیام کند، زمین به نور پروردگار روشن می‌شود و بندگان از نور آفتاب بی‌نیاز می‌شوند و ظلمت برطرف می‌گردد.

خورشید پشت ابر
حضرت مهدی(عج) در میان مردم رفت‌وآمد دارد، اگرچه مردم ایشان را نشناسند. بنابراین، در زمان غیبتْ پاسداری امام از دین و دستگیری از مردم شایسته، به‌خوبی انجام می‌گیرد و در حقیقت، امام همانند خورشید پنهان پشت ابر است که از نورش موجودات بهره می‌برند. امام صادق علیه‌السلام در پاسخ کسی که پرسید بود: چگونه مردم از امام غایب استفاده می‌کنند؟ فرمود: «همان‌گونه که از خورشید، وقتی‌که ابر آن را می‌پوشاند، استفاده می‌کنند.

منکر مهدی(عج) منکر رسول خدا صلی‌الله علیه و آله
در روایات متعددی که از ائمه اطهار علیهم‌السلام به ما رسیده، بشارت ظهور حضرت مهدی(عج) داده‌شده است. در این روایات تأکید شده که مؤمنان باید همواره بر آیین خود استوار بوده و به وجود آن حضرت ایمان داشته باشند. امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: «هر کس به تمام امامان اقرار کند، ولی وجود مهدی را منکر شود، مانند کسی است که به همه پیامبران عقیده داشته باشد، ولی پیامبری حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله را انکار کند.

ظهور حضرت مهدی(عج) در کنار کعبه
امام هشتم علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام می‌فرماید: «چهارمینِ از فرزندان من، مردی است که خداوند به‌وسیله او، زمین را از هر جور و ستم پاک می‌کند. اوست که پیش از خروجش غایب می‌شود و زمانی که قیام می‌کند، زمین به نورش نورْباران می‌کند و عدالت را در میان مردم برقرار می‌سازد. در آن زمان، کسی ظلم نمی‌کند و به کسی ظلم نمی‌شود. هنگام ظهور او، منادی از آسمان، به‌طوری‌که تمام اهل زمین صدایش را می‌شنوند، ندا می‌دهد: «بدانید که حجّت خدا در کنار بیت اللّه ظهور کرده، پس از او تبعیت کنید، به‌درستی که حق در او و با اوست.
 
وحدت در زمان ظهور
یکی از رسالت‌های بزرگ پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم‌السلام ایجاد وحدت بین مسلمانان و پیوند بین قلب‌های مؤمنان بود و آن بزرگوارآن‌همواره در این راه تلاش‌های فراوانی از خود نشان می‌دادند. در زمان ظهور امام زمان(عج)، این رسالت به‌طور کامل تحقق می‌پذیرد. امام هادی علیه‌السلام دراین‌باره می‌فرمایند: «اوست که امت اسلامی را به وحدت کامل می‌رساند و نعمت‌های الهی را در حق آنان به نهایت خواهد رساند. خداوند متعال به‌واسطه آن حضرت، حق را پابرجا و باطل را نابود خواهد ساخت.

مثل خضر و ذوالقرنین
یکی از یاران امام حسن عسکری علیه‌السلام می‌گوید: «به خدمت امام حسن عسکری علیه‌السلام رفتم و می‌خواستم از آن حضرت درباره جانشینشان سؤال کنم. حضرت پیش از آن‌که سخن بگویم، فرمود: «ای احمد! خدای عزوجل از روزی که آدم را آفرید، تاکنون زمین را از حجت الهی خالی نگردانیده و تا روز قیامت هم خالی نخواهد گذاشت. این حجت کسی است که خداوند به برکت او، بلاها را از اهل زمین دفع می‌کند و از آسمان باران رحمت می‌فرستد و برکت‌های زمین را می‌رویاند». گفتم: یابن رسول اللّه ! پس امام و خلیفه بعد از شما چه کسی خواهد بود؟ حضرت به داخل خانه رفت و وقتی بیرون آمد، کودکی بر دوشش بود مانند ماه شب چهارده که سه‌ساله می‌نمود. بعد حضرت فرمود: «این امام بعد از من است. ای احمد! مَثَل او در این امت، مَثَل خضر و ذوالقرنین است. به خدا سوگند که او از دیده‌ها پنهان خواهد شد و تنها کسانی که امامت او را بپذیرند و برای فرج او دعا کنند، رستگار می‌گردند».


  گردآوری:   ایرجی


   1397/2/11 14:44     
  
تعداد بازدید :  281

انتقادات و پیشنهادات:
ارسال
انتقادات و پیشنهادات: