گفتگو پیرامون حکومت دینی
برای اولین بار کرسی آزاداندیشی با عنوان « گفتگو پیرامون حکومت دینی » در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد .
این نشست صمیمی که با کارشناسی حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر متوسل آرانی مدیر گروه معارف دانشگاه هر سه شنبه برگزار می شود پاسخگوی سؤالات دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه در حوزه دین و حکومت دینی است . در این نشست شرکت کنندگان هم از دانشگاه علوم پزشکی تهران و هم از دانشگاه تهران حضور داشتند که این موضوع مؤید نیاز جامعه دانشگاه به اینگونه نشست هاست .
آقای دکتر خسروانی معاون فرهنگی دانشکده فناوری های نوین گفت : توجه دانشگاه علوم پزشکی تهران به  برگزاری کرسی های آزاداندیشی آن هم در موضوع حکومت دینی مؤید جایگاه مهم فرهنگ و اخلاق در هدایت صحیح علم و فناوری در دانشگاه است چرا که علم بدون اخلاق چیزی جز بمباران مردم بیگناه یمن برای بشریت به ارمغان نخواهد آورد . اگر به نقش یگانه دین در سعادتمندی بشریت ایمان بیاوریم و به این فهم نائل شویم که تمام مشکلات بشریت در تمام ابعاد زندگی ناشی از جهل و دین گریزی است آن وقت دین را با عشق بر جانمان حاکم خواهیم کرد و حکومت دینی و حاکم دینی را اصل بلامنازعه خوشبختی انسان ها و برکتی از ناحیه خداوند متعال خواهیم دانست . این باور ایجاد نمی شود مگر با راه اندازی کرسی های آزاداندیشی و پاسخگویی به شبهات و ابهامات .
یکی از بهترین روش هایی که می توان به قلب و روح پرسشگر جوانان، آرامش بخشید، آگاهی بخشیدن به ایشان با استفاده از پاسخ های مستند، محکم و قابل فهم است . روال کار ما بدین صورت است که ابتدا بمدت حدود یکساعت استاد متوسل پیرامون حکومت دینی از جنبه کلامی صحبت می کنند و در ساعت دوم پرسشگر آزاد است هر گونه ابهامی که دارد بپرسد . برای مثال خانمی سؤال کرد خیلی ها این ایراد را از اسلام می گیرند که اگر اسلام دین رحمت است پس چرا پیامبر اکرم (ص) برای توسعه حکومت اسلامی به کشور ایران که مهد تمدن و عدالت بوده است حمله کرد ؟
استاد متوسل خیلی مستدل و مستند به تاریخ و کامل بطوری که همه قانع شدند پاسخ دادند که به اختصار عبارت است از : 1- حمله در زمان پیامبر (ص) انجام نشده است 2- این حمله در زمان خلیفه دوم اتفاق افتاد 3-از نگاه شیعه جهاد ابتدایی جز به اذن امام معصوم (ع) مجاز نمی باشد 4- خلیفه دوم فرد زاهدی بوده است و دغدغه مال اندوزی نداشته است 5- امام علی (ع) موافق این موضوع نبوده است 6- ایران کشور عدل گستری نبود و اختلافات طبقاتی حتی اجازه تحصیل به غیر اشراف را نمی داده است 7- لشگریان و فرماندهان ایرانی انگیزه ای برای دفاع از حکومت مرکزی در مقابل دینی که اعتقاد دارد همه مردم چه درباری و چه غیردرباری باهم برابرند نداشتند، لذا سپاه ایران علیرغم عظمتی که داشت مقاومت زیادی نکرد و تسلیم شد .

   1394/11/13 14:50     
  
تعداد بازدید :  259

انتقادات و پیشنهادات:
ارسال
انتقادات و پیشنهادات: