حضرت آیت‌الله جوادی آملی: علمی که موضوع آن فعل الهی باشد، دینی، الهی و قطعاً خوب است
چهارمین همایش طبیب روحانی

حضرت آيت‌الله جوادي آملي: علمي كه موضوع آن فعل الهي باشد، ديني، الهي و قطعاً خوب است 


در چهارمين همايش طبيب روحاني كه به‌منظور پاسداشت خدمات علمي و ديني آيت‌الله‌العظمي جوادي آملي چهارشنبه 20 خرداد 94 در سالن همايش‌هاي سازمان مركزي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد؛ حضرت آيت‌الله در ابتداي سخنان خود ضمن خيرمقدم به شركت‌كنندگان در اين همايش گفت: حضور همه شما فرهيختگان حوزوي و دانشگاهي، اساتيد و دانشوران و دانشمندان را گرامي مي‌دارم، از رياست دانشگاه و مسئولين برگزاري اين همايش قدرشناسي مي‌كنم و از بزرگواراني كه در اين همايش حضورداشته‌اند سپاسگزارم و از بار سنگيني كه بر دوش اين بنده نهاده‌ايد گله‌مندم و به تعبير استاد حكيم الهي قمشه‌اي «باري كه گردون، عاجز ز حملش/ جز ما ضعيفان حامل ندارد» اما به‌هرحال سپاسگزاري خود را از همه شما ابراز مي‌دارم.
مؤسس بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسرا با بيان اينكه دو طرز تلقي نسبت به مرگ وجود دارد گفت: بهترين عامل در طب روحاني - كه اميد است كه گوينده هم به اين عمل كند - ياد مرگ است.
وي افزود: دو نگاه به مرگ مطرح است؛ برخي مرگ را پايان راه و پوسيدن مي‌دانند و عده‌اي مرگ را اوايل راه و از پوسته به درآمدن مي‌دانند و اگر اين نكته روشن شود كه پس از مرگ خبري هست و مرگ از پوست به درآمدن است؛ پس بايد ره‌توشه‌اي براي اين هجرت فراهم كرد.

به بيان قرآن كريم مرگ در برابر انسان از پاي درمي‌آيد
علامه جوادي آملي با تأكيد بر تأثير اسلام بر بزرگان و خردمندان ايران اظهار داشت: كشور ما همواره مهد خردمندان و خردورزان بوده است، اما تربيت اشخاصي چون مولوي در پرتو قرآن و عترت است؛ زيرا در طول تاريخ ايران شاعري نداريم كه بگويد «مرگ اگر مرد است گو نزد من آي/ تا در آغوشش بگيرم تنگ تنگ»، «من از او جاني ستانم جاودان/ او ز من دلقي ستاند رنگ‌رنگ» اين كلام، كلام بزرگي است كه مولوي آن را از قرآن وام گرفته است.
وي افزود: به بيان قرآن كريم انسان تنها يك دشمن دارد و آن‌هم مرگ است؛ اگر مثلاً از مار و عقرب مي‌ترسد به اين خاطر است كه پايان گزش توسط اين جانوران را مرگ مي‌داند؛ حال خداوند متعال كه آفريننده مرگ است به ما مي‌گويد شما مرگ را مغلوب مي‌كنيد و نه مرگ شما را؛ چنانچه در قرآن كريم داريم «هر نفسي مرگ را مي‌چشد» و نمي‌گويد كه مرگ هركسي را مي‌چشد و به‌تبع هر چيز چشيده شده‌اي، مغلوب چِشنده خود است و با اين ديدگاه است كه در بحبوحه كربلا، وقتي تير چون باران بر امام حسين عليه‌السلام مي‌بارد، حضرت مرگ را اين‌گونه تفسير فرمودند كه اي ياران من! شما مرگ را مي‌ميرانيد و آن را پل مي‌سازيد و به آن‌طرف مي‌رسيد و هر چه هست بعد از مرگ است.

ياد مرگ و توجه به «مرگ‌آفرين» باعث حركت و پويايي است
اين استاد برجسته حوزه علميه قم با اشاره به تأثير نوع تلقي انسان از مرگ، در زندگي او، اظهار داشت: اگر باور كنيم كه مرگ از پوسته به درآمدن است، صدر و ذيل دانشگاه و مراكز بهداشتي و درماني و هرجايي، ايمان، اخلاق و معنويت مي‌شود، چون هيچ انسان عاقلي نيست كه بدون توشه سفر كند. با اين نگاه يادِ «مرگ‌آفرين» باعث حركت و پويايي است، برخلاف تفكري كه مرگ را پايان همه‌چيز مي‌داند و براي صاحب چنين تفكري، ياد مرگ و حضور در قبرستان‌ها باعث افسردگي و آشفتگي روحي مي‌شود.
وي افزود: سيدنالاستاد آيت‌الله قاضي و بسياري از اطباي روحاني، شاگرد قبرستان بوده‌اند و نكات و آموزه‌هاي زيادي را از قبرستان‌ها دريافت مي‌كردند.

يك انسان نيك‌سرشت مي‌تواند الگوي هزاران فرد باشد
مؤسس بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسرا با تأكيد بر انتخاب الگوي مناسب در زندگي، گفت: ما نبايد همواره به بدي‌ها و ناهنجاري‌هاي جامعه نگاه كنيم؛ «چو سرو و سنبله بالا روش باش/ بنفشه وار سوي پست منگر»؛ فساد و مفسد در دنيا فراوان است ولي يك انسان وارسته مي‌تواند الگوي هزاران انسان باشد. هشت سال دفاع مقدس و مردانگي‌ها و ازخودگذشتگي‌هاي آن دوران براي ما درس است و امروزه نيز هزاران فرد خوب در حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و در متن جامعه حضور دارند و مي‌توانند الگوي ما قرار گيرند.
وي با تأكيد مجدد بر مغلوب بودن مرگ در برابر انسان اظهار داشت: مرگ مغلوب ماست، چون در برزخ ما هستيم و مرگ نيست، در قيامت ما هستيم و مرگ نيست و در بهشت هم ما هستيم و مرگ نيست و در آنجا ما «ابدي» مي‌شويم و نور به عالم مي‌دهيم؛ اگر به اين اصل باور داشته باشيم همه ابعاد زندگي ما معنوي مي‌شود.

علمي كه موضوع آن، فعل الهي باشد، ديني، الهي و قطعاً خوب است
حضرت آيت‌الله جوادي آملي ضمن تعريف علم ديني اظهار داشت: اگر باور كنيم كه علم ما، علم ديني و الهي است – موضوع فقط علوم انساني نيست – هر علمي كه موضوع آن فعل الهي باشد، علم الهي و ديني است. علمي كه موضوع آن فعل انساني است نظير بافندگي، خوانندگي و نوازندگي و ... مي‌تواند خوب يا بد باشد، اما علمي كه موضوع آن، فعل الهي باشد، قطعاً خوب است و اگر از اين ديدگاه وارد شويم؛ فضاي دانشگاه، به‌خصوص دانشگاه علوم پزشكي الهي مي‌شود.

انسان بايد تلاش كند هيزم آتش جهنم نباشد
مؤلف تفسير ارزشمند تسنيم با بيان ويژگي‌هاي جهنم با استفاده از آيات قرآن كريم؛ اظهار داشت: هيزم جهنم از درختان جنگل نيست، بلكه به تعبير قرآن، انسان‌هاي گناهكار هيزم آتش جهنم هستند كه با آتش آبياري مي‌شوند، زيرا در اين دنيا با مال حرام بدن خود را درست كرده است و مال حرام امروز، آتش فرداست و كدام انسان عاقلي است كه بخواهد هيزم آتش جهنم شود؟
وي افزود: اين سخنان براي افراد عامي، موعظه است اما براي شما جمع دانشگاهي بايد تحليل شود و تحليل آن اين است كه علم دو قسم است، يكي علمي است كه موضوعش فعل انسان است كه مي‌تواند خوب يا بد باشد؛ قسم دوم علمي است كه موضوع آن فعل خداست كه قطعاً خوب است.

فلسفه الهي، همه علوم ديگر را نيز الهي و ديني مي‌كند
علامه جوادي آملي با بيان شباهت‌هاي علوم دانشگاهي و حوزوي اظهار داشت: همان‌طور كه ما در حوزه مي‌گوييم «خدا چنين گفت»، شما در دانشگاه مي‌گويي «خدا چنين كرد» و اگر كار شما ديني‌تر از كار ما نباشد، كمتر هم نيست به‌شرط اينكه به اين اصل اعتقاد داشته باشيم كه «آيا علم، ديني هست يا خير؟» و اين مسئله را هيچ علمي نمي‌تواند پاسخ دهد الا فلسفه و پاسخ اينكه در جهان چه مي‌گذرد كار فلسفه است.
مؤلف كتاب «فلسفه صدرا» ادامه داد: فلسفه در ابتداي كار سكولار است – يعني بي‌تفاوت نه ضد خدا چون نمي‌داند كه آيا خدايي هست يا نيست – اگر به كج‌راهه رود و به اين مسئله برسد كه خدايي نيست، دو آسيب جدي وارد مي‌كند؛ در وهله اول خودزني مي‌كند و فلسفه الحادي مي‌شود و در گام دوم همه علوم ديگر را مسموم مي‌كند و بنيان علم ديني را منكر خواهد شد؛ ولي اگر به راه درست رفت و دريافت كه خدايي هست و وحي‌اي هست و نبوتي هست، دو رهاورد بزرگ دارد، اول اينكه خود را زنده مي‌كند و فلسفه الهي مي‌شود و دوم همه علوم را خدايي مي‌كند چون مي‌گويد از عرش تا فرش هر جا بروي از آن خداست و چيزي نيست كه خدا خلق نكرده باشد.
وي افزود: حال با اين فلسفه الهي، اگر كسي در حوزه‌ها مشغول باشد به اينكه «ائمه معصومين عليهم‌السلام چه كردند؟» اين قطعاً ديني است؛ اما سؤال مي‌شود كه اگر كسي در دانشگاه‌ها به دنبال اين باشد كه «خدا چه كرد؟» آيا اين ديني نيست؟ اين صد در صد ديني است، اما اين افراد متأسفانه مانند ماهيان در اقيانوس هستند كه از هم مي‌پرسند كه آب كجاست؟ درحالي‌كه در علم ديني شناور هستند. پس هيچ فرقي بين حوزه و دانشگاه نيست و همان‌طور كه آن استاد حوزه مي‌گويد «خدا چنين گفت»؛ اين استاد دانشگاه هم مي‌گويد «خدا چنين كرد» و اين متن دين است.

ماه شعبان، ماه خوشه‌چيني و ماه رمضان ماه تلاش براي كسب روزي معنوي است
حضرت آيت‌الله جوادي آملي با اشاره به اينكه براي اهل معنا، ماه رمضان آغاز سال است گفت: در ابتداي سال قرار نيست به كسي جايزه و پاداشي بدهند و ماه رمضان ما دويدن و تلاش براي گرفتن است؛ حتي شب قدر هم، زمان عجز و التماس و تضرع براي گرفتن است و شب عيد فطر و روز عيد وقت دريافت جايزه است.

خداوند خريداري است كه از همه‌جا گران‌تر مي‌خرد
مؤسس بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسرا با بيان اينكه در مزايده عشق خداوند خريدار دوستداران خود است؛ گفت: روال تمام حراج‌هاي دنيا اين است كه فروشنده خواهان مزايده و خريدار طالب مناقصه است؛ اين بازار دنياست اما در بازار الهي؛ خداوند متعال خريداري است كه چندين برابر همه خريداران ديگر مي‌پردازد و مي‌فرمايد من خريدار هر كاري كه انجام مي‌دهيد و هر وقتي‌كه سپري مي‌كنيد هستم و چه‌بهتر كه انسان با خداوند معامله كند.

دعا و نيايش سه مرحله دارد
حضرت آيت‌الله جوادي آملي با تأكيد مجدد بر اهميت فلسفه الهي در تعريف علم يادآور شد: مناسب‌ترين راه اين است كه ما از فلسفه الهي وارد شويم؛ جهان فعل خداست و دانشگاه در «فعل خدا» تحقيق مي‌كند و حوزه در «قول خدا» تحقيق مي‌كند و عده‌اي از اهل سير و سلوك - كه برتر و بهتر از گفت و كرد سخن مي‌گويند – در اين مسائل تحقيق مي‌كنند كه «خدا چه هست» و «با من چه‌كار دارد» كه اين‌ها اهل مناجات شعبانيه هستند.
وي ضمن تبيين مراحل مختلف دعا و نيايش اظهار داشت: دعا سه مرحله دارد، مرحله اول منادات است كه مرحله صدازدن خداست، مرحله دوم مناجات شما با خداست و مرحله سوم كه بايد در اين مرحله سكوت كنيم تا ببينيم خدا به ما چه مي‌گويد و از خدا بخواهيم ما را به مقام‌هاي متعالي برساند؛ يا حتي اگر به اين درجه هم نرسيديم، حداقل هيزم آتش جهنم نشويم كه الحمدالله راه اين كار به ما نشان داده‌شده است.
حضرت آيت‌الله جوادي آملي در پايان سخنان خود با اشاره به اينكه انقلاب اسلامي با تكيه‌بر تعاليم الهي خود فرهنگ «غلبه بر مرگ» را در مردم ايجاد كرد؛ اظهار داشت: به ياد دارم در كودتاي 28 مرداد 32، مردم تا ظهر شعار «مرگ بر شاه» سر مي‌دادند اما بعد از كودتا شعار «جاويد شاه» از همه‌جا شنيده مي‌شد؛ اما به حمدالله كشور به‌واسطه خون شهدا طعم استقلال و آزادگي را چشيد و در پرتو اين آزادگي در برابر ابرقدرت‌هاي دنيا سربلند شديم؛ هشت سال از دست صدام آسيب‌هاي فراواني ديديم و هزاران شهيد تقديم اسلام كرديم، اما پس از قبول قطعنامه در بحبوحه جنگ كويت حاضر نشديم حتي يك گلوله به سمت عراق شليك كنيم؛ چون در آموزه‌هاي ديني داريم كه به عهد خود وفا كنيد.



دریافت کلیپ طبیب روحانی

   1394/3/23 09:45     
  
تعداد بازدید :  312