برگزاری کارگاه فرهنگی ضرورت پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی در حوزه سلامت
به گزارش روابط‌عمومی معاونت فرهنگی دانشگاه، کارگاه فرهنگی ضرورت پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی در حوزه سلامت و آشنایی با ثبت فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در سامانه شعاع توسط دکتر مهدی نوروزی دانشیار گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران دوشنبه 4 اسفند 99 از طریق اسکای‌روم برگزار شد.
دکتر نوروزی هدف از این کارگاه را نقش آفرینی بیش از پیش اعضاء هیات علمی در سطح جامعه و مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاهیان در ابعاد مختلف و الگوی نسل جوان و دانشجو بودن در این خصوص ذکر کرد و تاکید نمود برای پاسخگویی به جامعه به ‌عنوان رسالت و ماموریت ذاتی  استاد دانشگاه، باید نتایج فعالیت‌های ما به اجتماع برگردد و باعث حل مشکل در جامعه بشود.
وی سپس به تشریح رویکردهای کاری در نسل‌های دانشگاهی پرداخت و افزود تاکنون پنج نسل دانشگاهی مطرح شده و ایران نیز این نظریه‌ها را پیاده‌سازی نموده است. در نسل اول دانشگاه‌ها آموزش ‌محور بوده‌اند و بعد چند سال دانشگاه‌های پژوهش ‌محور پدید آمدند. نسل سوم همگرایی صنعت، دانشگاه و دولت یعنی دانشگاه مرتبط با صنعت و دانشگاه کارآفرین مطرح شد. از چند سال گذشته دانشگاه‌های ایران هم به سمت نسل سوم گرایش پیدا کردند و دفتر ارتباط با صنعت مراکز دانشگاهی ایجاد شد و حتی هدف از تشکیل جهاد دانشگاهی پل ارتباط بین دانشگاه و صنعت بود یعنی حل مشکل صنایع با بهره مندی از پشتوانه های علمی و پژوهشی.
در نسل چهارم دانشگاه همگرایی دولت، صنعت، دانشگاه و جامعه مدنی است یعنی دانشگاه پاسخگو و جامعه محور. این نسل در حال حاظر در کشورهای پیشرفته در سطح خوبی از عملکرد رسیده اند. ما الان در نسل سوم نیز با قدرت کار نکرده‌ایم. البته پیاده سازی دانشگاه نسل سوم و چهارم در دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشرفت خوبی کرده است و دفتر ارتباط دانشگاه و صنعت به کلمه جدیدی به ناتهای آن الحاق شد بنام دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه. نسل پنجم به یکی از دغدغه ها و نیازهای مهم و حیاتی توجه داشت و محیط‌زیست نیز اضافه شد. نظام آموزشی و پژوهشی کشور به محیط زیست جامعه حساس شد و نهایتاً دانشگاه انسان‌ساز مطرح شد.
دکتر نوروزی خاطرنشان کرد بحث تشویق و ترغیب اساتید به نیل به اهداف دانشگاه های نسل چهارم و پنجم با اختصاص امتیازات فرهنگی و اجتماعی مطرح شد. آشنایی با اقدامات معاونت فرهنگی در زمینه رویکرد دانشگاه جامعه‌محور هدف از این کارگاه است. اتخاذ تدابیر لازم برای تعمیق فرهنگ کار در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی خصوصاً در حوزه سلامت ما را برآن داشت تا در سامانه شعاع تمامی فعالیت‌های اساتید در این حوزه را استخراج کرده و در سامانه شعاع آن را ثبت کنیم.
ایشان در ادامه به لزوم توسعه پژوهش در حیطه های فرهنگی و اجتماعی مرتبط با سلامت و گرایش علمی هر عضو هیات علمی اشاره کرد و استخراج الویتهای پژوهشی در این حوزه و شروع اجرای این نوع از پژوهشها را برای تصمیم گیری جهت ارتقاء فرهنگ سلامت جامعه ضروری دانست که در حال حاضر فرایند لازم و چابک سازی در دانشگاه برای حمایت از این طرحها پیش بینی شده و در فعالیتهای اساتید ثبت و در ارتقاء رتبه های علمی افراد نیز موثر است.  همچنین فعالیتهای متعددی از جمله اقدامات مشارکتی و حمایتی در دانشگاه و خارج دانشگاه از جمله جلب مشارکت‌های مردمی اشاره کرد و شرکت در جشنواره‌ها، سمینارها، کارگاه‌ها و مشاوره، اجرای طرح‌های تحقیقاتی، تدوین و ترجمه کتاب را ازجمله موارد کسب امتیاز فرهنگی دانست.
در انتها ایشان به سوالات شرکت کنندگان در کارگاه پاسخهای لازم را ارائه داد و در خصوص نمونه هایی از فعالیتهای  و انواع تعاملات و خدمات اجتماعی و فرهنگی شرکت کنندگان این جلسه آموزشی به جامعه بویژه در بحران شیوع بیماری کرونا بحث و تبادل نظر نمودند.   
خبر: مسعود ایرجی

   1399/12/7 00:04     
  
تعداد بازدید :  36

انتقادات و پیشنهادات:
ارسال
انتقادات و پیشنهادات: